דף הבית > לעשות > תזונה

 

מאמר - בשר מעובד ובשר אדום טרי והקשר לסרטן

נכתב על ידי צוות היחידה לתזונה קלינית וצוות היחידה לרפואה משלימה, מרכז דוידוף, מרכז רפואי רבין, ינואר 2016.

 

_,:

   

 

בשר מעובד והקשר לסרטן

 

מה כולל בשר מעובד?

 

כל בשר (בקר, כבש, עז, חזיר, עוף או הודו) שעבר שינוי בתהליכי המלחה, שימור, עישון, תסיסה, או תהליכים אחרים כדי לשפר את הטעם ועל מנת לשמר אותו לאורך זמן. דוגמאות לבשר מעובד: נקניקיות, נקניקים (פסטרמה, סלמי ועוד), המבורגר מעובד, שניצל מעובד, בייקון, בשר כבוש, מעושן או משמר ועוד.

 

מה אומרים המחקרים?

 

הארגון העולמי לחקר הסרטןIARC - The International Agency for Research on Cancer i, ערך סקירה של מחקרים עולמיים בנושא בשר מעובד. נסקרו מעל 400 מחקרים שעסקו בבשר מעובד. מחקרים אלו כללו אנשים מקבוצות אתניות מגוונות ובעלי מגוון סוגי תזונה. הראיות המשפיעות ביותר הגיעו ממחקרים שנעשו בשני העשורים האחרונים. על סמך סקירה זו, החליט ארגון הבריאות העולמי, כי הצטבר מספיק ידע מחקרי וכי יש לסווג צריכת בשר מעובד כמסרטן – דרגת ההוכחה היא הגבוהה ביותר (1).

 

ממצאים אלה מחזקים המלצה של המכון האמריקאי לחקר הסרטן, משנת 2007, להימנע מבשר מעובד. על פי המידע המחקרי שהצטבר במשך השנים, נמצא כי אכילה של 50 גרם בשר מעובד מדי יום, מעלה ב 18 אחוזים את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. הראיות החזקות ביותר הן לקשר בין צריכת בשר מעובד לבין סרטן המעי הגס. נראה גם קשר לסרטן קיבה, אך העדויות אינן חד משמעיות.

 

מה גורם בבשר מעובד להעלאת הסיכון?

 

טכנולוגיות עיבוד ובישול בשר הכוללות טמפרטורות גבוהות (לדוגמא: טיגון, צליה), עישון ועוד, עלולות להוביל להיווצרות של כימיקלים (לדוגמא: ניטרוזאמינים) שידועים או חשודים כמסרטנים. הגורם להעלאת הסיכון עדיין לא מובן לגמרי.

 

מהי הכמות שבטוח לאכול?

 

האגודה האמריקאית לסרטן ממליצה לא להרבות בצריכת בשר מעובד, אך אינה מספקת יעדים מוגדרים.   

על פי המלצת משרד הבריאות הישראלי, מומלץ להגביל את כמות הבשר המעובד שצורכים, בעיקר ילדים, ללא יותר מפעם בחודש.

משרד הבריאות מצטט את דריוש מוזאפאריאן, דיקן ביה"ס למדעי התזונה ולמדיניות תזונה באוניברסיטת טאפטס, שממליץ, באופן כללי, לא לצרוך יותר מ-1-2 מנות של בשר מעובד בחודש.

 

מה לגבי מי שכבר אובחן עם סרטן מעי גס?

 

מחקרים קיימים אינם מאפשרים הסקת מסקנות לגבי סיכון בצריכת בשר מעובד, לגבי קצב התקדמות מחלה מאובחנת או חזרתה. קיימות המלצות להגביל צריכת בשר מעובד בכדי להפחית סיכון לסרטן אחר או למחלות כרוניות אחרות, כמו: מחלות לב, כלי דם וסוכרת.

 

 

חשוב להדגיש כי אלו הן המלצות לכלל הציבור.      

                                               

המלצה לאדם פרטי יכולה להשתנות בעקבות מצב רפואי, מצב תזונתי, תופעות לוואי שונות ועוד. להמלצות מותאמות אישית יש לפנות לייעוץ אישי.

 

לראש העמוד

 

בשר אדום טרי והקשר לסרטן

 

מה כולל בשר אדום טרי?    

                                                                                  

בשר אדום טרי כולל: בשר בקר, בשר כבש ובשר חזיר.

 

מה אומרים המחקרים?           

                                                                                 

הארגון העולמי לחקר הסרטן IARC - The International Agency for Research on Cancer , ערך סקירה של מחקרים עולמיים בנושא בשר אדום טרי. נסקרו מעל 700 מחקרים שעסקו בבשר אדום טרי. מחקרים אלו כללו אנשים מקבוצות אתניות מגוונות ובעלי מגוון סוגי תזונה. ארגון הבריאות העולמי קבע, על סמך מחקרים אלה, כי צריכת בשר אדום טרי ככל הנראה מסרטן– דרגת הוכחה 2A.  המחקרים שנעשו על בני אדם מוגבלים. הקשר שנצפה הוא בעיקר לסרטן המעי הגס אך ייתכן וקיים גם קשר לסרטן לבלב וסרטן ערמונית (בעיקר סרטן ערמונית מתקדם). ממצאים אלה מחזקים המלצה של המכון האמריקאי לחקר הסרטן, משנת 2007, כי יש להגביל צריכת בשר אדום.

 

מה, ככל הנראה, גורם בבשר טרי להעלאת הסיכון?    

                                                             

ייתכן שמרכיב מסוים בבשר (ברזל הם), כמות השומן בבשר, שיטת וטמפרטורת הבישול. הגורם להעלאת הסיכון עדיין לא מובן לגמרי.

 

מהי הכמות שבטוח לאכול?         

                                                                                        

האגודה האמריקאית לסרטן ממליצה לא להרבות בצריכת בשר אדום, אך אינה מספקת יעדים מוגדרים. הכמות הרצויה לאכילה תלויה גם בגורמי סיכון אישיים של כל אדם ואדם.

 

משרד הבריאות הישראלי מצטט את דריוש מוזאפאריאן, דיקן ביה"ס למדעי התזונה ולמדיניות תזונה באוניברסיטת טאפטס, שממליץ, באופן כללי, לא לצרוך יותר מ-1-2 מנות של בשר אדום לא מעובד, במשך שבוע.  

  

הארגון לחקר הסרטן, ממליץ למי שצורך בשר אדום, להגביל צריכה למקסימום 500 גרם בשר (לאחר בישול) במשך שבוע.     

 

לבשר אדום טרי, שאינו מעובד, קיימים יתרונות תזונתיים. הוא מספק חלבונים, ויטמינים מקבוצת B, אבץ וברזל. כאשר צורכים בשר אדום שמן, בו אחוז השומן הרווי גבוה, מעלים את הסיכון להעלאת הכולסטרול הרע בגוף שמקושר להתפתחות מחלות לב וכלי דם וסוכרת. לכן, אם אוכלים בשר אדום, מומלץ לבחור חלקים רזים, שמכילים מעט שומן רווי ולהעדיף שיטת בישול, כמו: בישול ברוטב או בקדירה.    

          

מה לגבי מי שכבר אובחן עם סרטן מעי גס?    

                                                           

מחקרים קיימים אינם מאפשרים הסקת מסקנות לגבי סיכון בצריכת בשר אדום, לגבי קצב התקדמות מחלה מאובחנת או חזרתה. קיימות המלצות להגביל צריכת בשר אדום בכדי להפחית סיכון לסרטן אחר או למחלות כרוניות אחרות, כמו מחלות לב, כלי דם וסוכרת.

 

חשוב להדגיש כי אלו הן המלצות לכלל הציבור.     

                                                

המלצה לאדם פרטי יכולה להשתנות בעקבות מצב רפואי, מצב תזונתי, תופעות לוואי שונות ועוד. להמלצות מותאמות אישית יש לפנות לייעוץ אישי.

 

לראש העמוד

מקורות:

 

1. http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2015/pdfs/pr240_E.pdf

2. http://www.health.gov.il/Subjects/FoodAndNutrition/Nutrition/diseases/Pages/MeatAndCancer.aspx

3. http://www.aicr.org/assets/docs/pdf/reports/Second_Expert_Report.pdf

 

 


 
 

 


דף הבית | אודותינו | תקנון האתר | מפת האתר | צור קשר | מרכז דוידוף לסרטן
© כל הזכויות שמורות - למרכז מידע למחלות הסרטן ע"ש מאיר ליזר, מרכז דוידוף.
התכנים באתר אינם מהווים חוות דעת רפואית או תחליף.

 

Powered by Artvision | Truppo Websites